Beeldend kunstenaar Claire Verkoyen (Curaçao, 1959) verbindt in 3D getekende robotica met traditionele, keramische maakprocessen. De speciaal voor de tentoonstelling ‘In Motion’ gemaakte interdisciplinaire installatie ‘Bugs & bytes’ vertelt een sci-fi beeldverhaal over een posthumane wereld waar robotica en de erfenis van onze digitale cultuur hebben geleid tot de ontwikkeling van op insecten en planten lijkende sub-soorten. In een cybernetische samensmelting waarbij onderdelen uit levende materie zijn vervangen door electronica, worden robots geproduceerd en in bedrijf gezet.
Op een groot metalen frame zijn flinterdunne porseleinen tegels en monitoren vastgeklikt waarbij beeld en bewegend beeld elkaar afwisselen en completeren. Diverse robots, ontwikkeld en getekend naar hun functie en wijze van bewegen, zijn verwikkeld in activiteiten zoals de cultuur van gewassen, het construeren van bouwwerken, het marcheren van legers in kunstmatige landschappen etc.

Het materiaal porselein en het gebruik van speciaal ontwikkelde glazuren, zorgen voor het tastbaar maken van de voorstelling en het in stand houden van de verbinding met steen, grond, aarde.

Het werk stelt vragen over onze afhankelijkheid van computers en techniek en de gevaren die hierin schuilen. Is het menselijk brein eigenlijk wel voldoende toegerust om toekomstige fasen in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie te kunnen bijhouden en te begrijpen of dreigen we simpelweg terzijde geschoven te worden door onze creaties?

Hoe onschuldig is, hiermee vergeleken, de prachtige, realistisch geschilderde spin op een porseleinen melkkan uit de 18e eeuw uit de collectie van Het Princessehof, die het startpunt vormde van deze installatie.